Ideál Online Életmódmagazin

Ma 2018. április 22., vasárnap van. Boldog névnapot Csilla és Noémi nevű olvasóinknak! Holnap Béla napja lesz.
E-mail írása Nyomtatás PDF

Kíméletes főzési tippek

Az étkezés nem csupán az életben maradásunkat szolgálja, hanem évezredek óta az életöröm egyik legfőbb forrása is. Ugyanakkor a túlzásba vitt evés-ivás nemcsak káros, hanem akár halálos is lehet. Az egyensúly megtalálása nem is olyan könnyű, főként amióta az élelmiszeripar egyre több konzervvel, porított, sűrített vagy félkész étellel árasztotta el az üzleteket.

A két-három műszakban dolgozó háziasszony dolgát nagymértékben megkönnyíti, ha elősütött vagy liofilizált termékekből percek alatt vacsorát "rittyent", de egyáltalán nem biztos, hogy ez a sietség később nem bosszulja meg magát a családtagok egészségén.

A fiatalság titka

Kétségtelen, hogy minél kevésbé feldolgozott nyersanyagból készítjük el élelmünket, annál fáradságosabb és annál több időbe kerül, ám ez a ráfordítás sokszorosan megtérül: kitolódik az öregedés, mozgékonyabbak, fiatalosabbak, munkabíróbbak maradunk, mint azon embertársaink, akik rendszeresen "bedobnak egy félkész pizzát a mikróba".
Egészségünk megőrzéséhez mindenekelőtt teljes értékű táplálékra van szükségünk, ám senki nincs arra kényszerítve, hogy egész élete során csupán magokat rágcsáljon! Az egészséges táplálkozás és az ínyenckedés nem egymásnak ellentmondó fogalom. Ízletes és finom a legegyszerűbb, nyers zöldség is lehet, ha friss zöldfűszerekkel, felaprított olajos magvakkal hintjük meg, vagy ha ízes öntetbe mártogatjuk.

Nyersen is ízletes

Az élelmiszerek akkor őrzik meg legjobban tápértéküket, ha nyersen fogyasztjuk őket. Erre azért nem minden nyersanyag alkalmas: a hüvelyeseket és a magas keményítőtartalmú zöldségeket (például burgonya), valamint a gabonákat célszerű hőkezelésnek alávetni. Ugyanakkor meg kell említenünk, hogy Tibetben például nyersen fogyasztják az árpalisztet, nem sütnek belőle kenyeret, és Kínában a burgonyát is a többi zöldségfélével azonosan - tehát legfeljebb néhány másodpercnyi sütéssel - készítik el, azaz csaknem nyersen eszik.
A többi zöldség és gyümölcs nyersen fogyasztható, miként a különböző csírák, a gombák legnagyobb része (bár nálunk ennek nincs nagy divatja), a tej és a tejtermékek is. Gyakorlatilag a tojás is ehető nyersen, de egészségügyi szempontból ez mégsem ajánlható.
Az ásványianyag- és nyomelemtartalom, a vitaminok nagy része megmarad, ha a nyersanyagot rövid ideig gőzöljük, pároljuk, avagy -kínai módra-, nagy hőfokon, néhány másodpercig sütjük-pároljuk. Az így készített zöldség nemcsak egészségesebb, de finomabb is, mint ha sokáig főznénk sós vízben, mert akkor szinte az összes táp- és ízanyag a főzővízbe "vándorol".

Ínyenceknek

Paradicsomos tál pestóval
Hozzávalók 4 személyre: 50 dkg paradicsom, 3 tojás, 25 dkg cukkini, néhány szem fekete olajbogyó, 10 dkg kifejtett zöldborsó, 1-1 csokor petrezselyem és bazsalikom, 1 gerezd fokhagyma, 1 evőkanál reszelt parmezán, 6 evőkanál olívaolaj, 2 evőkanál száraz fehérbor, 3 dkg fenyőmag vagy mandula, só, bors, citromlé

A zöldfűszereket a fenyőmaggal, a fokhagymával, a sajttal és 5 kanál olajjal mozsárban összetörjük, sózzuk, borsozzuk. A zöldborsót sós gőzben 3 percig pároljuk, a megmosott paradicsomot és cukkinit karikákra vágjuk. Hozzáadjuk a borsót, a keményre főzött, felnegyedelt tojásokat, és leöntjük a maradék olaj, a bor és a citromlé keverékével. Tíz percig érleljük, majd az olajbogyóval együtt tálra rendezzük. A pestóból kisebb halmokat rakunk a zöldségekre, és teljes őrlésű lisztből sütött kenyérrel fogyasztjuk.


Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ideál Életmódmagazin

Az Ideál Életmódmagazin nyomtatott verziójának megjelenése 2012-től, bizonytalan ideig szünetel. Amennyiben élő előfizetéssel rendelkezik, kérjük, forduljon a Kiadóhoz.