Ideál Online Életmódmagazin

Ma 2017. október 20., péntek van. Boldog névnapot Vendel és Irén nevű olvasóinknak! Holnap Orsolya napja lesz.
E-mail írása Nyomtatás PDF

Profi nyelv- és fogtisztítás

A fog- és nyelvtisztítás nem újdonság. Már az ókorban elterjedt volt Egyiptomban, Kínában és Indiában. Az ájurvéda szerint is hozzátartozik a mindennapi, reggeli rituáléhoz
A fog- és nyelvtisztítás nem újdonság. Már az ókorban elterjedt volt Egyiptomban, Kínában és Indiában. Az ájurvéda szerint is hozzátartozik a mindennapi, reggeli rituáléhoz

A korábbi javallat szerint naponta kétszer ajánlatos fogat mosni. Aki azonban azt hiszi, hogy ezzel a szájürege is alaposan megtisztul, nagyot téved! Hiába az alapos fogmosás és a szájvízhasználat, ha utána a nyelv lepedékes marad! (Ami egyrészt szájszagot okoz, másrészt baktériumokat tartalmaz, így elősegíti a fogkőképződést.)

Milyen hatása van a nyelvtisztításnak?
A nyelvlepedék egyáltalán nem ártalmatlan, sőt bizonyos körülmények között kedvez a fogkő és a fogínygyulladás kialakulásának.
E probléma megoldása céljából fejlesztették ki a különböző anyagokból – műanyagból, fémből – készített nyelvkaparókat, melyek eltávolítják a baktériumokat tartalmazó lepedéket. Ezt a műveletet naponta 1-2-szer kell elvégezni ahhoz, hogy nyelvünk teljesen megtisztuljon!
JÓ TUDNI! Ezzel a módszerrel a szájüregből származó – tehát nem a belső szervek betegsége miatti – kellemetlen szájszag megszüntethető. Ráadásul így megszabadulhatunk a nyelvünkön megtelepedő azon kártékony baktériumoktól, amelyek fog- és szájnyálkahártya-betegségeket okozhatnak.

Milyen az ideális fogtisztítás?
Hogyan kell jól fogat mosni? Alapszabály az, hogy az ínytől a fogak felé kell haladni! Így elkerülhetjük, hogy az ételmaradék bekerüljön a fogíny alá, és ott gyulladást okozzon.
A fogkefét nem szabad erősen rányomni a fogakra, mert a fogzománcot károsíthatja!
LÉNYEGES: fogkefénk sertéje legyen puha, lekerekített, és olyan kiképzésű, hogy a zápfogakat is el lehessen vele érni! Minden fogunkat külön-külön, körkörös mozdulatokkal tisztítsuk meg!
A fogkefe élettartama behatárolt, nemcsak azért, mert idővel méreganyagok rakódnak rá, hanem azért is, mert a keferész elveszíti a formáját, ezért tisztítóhatása gyengül, és megsebzi a foghúst.
Tipp: általában 8-10 hét után érdemes új fogkefét vásárolni. Környezetbarát megoldás a cserélhető kefefej.

Melyiket válasszam?
A rendszeres fogápolás sajnos önmagában még nem garantálja a fogak egészségét, mégis nélkülözhetetlen része a mindennapi fog-száj higiéniának. Naponta kétszer, 2-3 percig ajánlatos alaposan megmosni fogainkat. A fogkrém kiválasztása is nagyon fontos, mert a kíméletlen fogkrémek lemarják a fogzománcot, és fokozzák a fogak érzékenységét. A rosszul kiválasztott fogkrém a fogak első számú ellensége lehet, ezért aki alkalomadtán, főleg az étkezések után, alaposan szeretné megtisztítani a fogait, használjon inkább szimplán vizet!

A fogtisztítás segédeszközei
Még egy új, optimálisan kialakított fogkefe is csak részben tisztítja meg a fogakat, mivel semmilyen sörte sem ér be a fogak közé, ami pedig szintén tisztítást igényel.
– A fogápolás kiegészítője a fogselyem, ami tulajdonképpen vékony műanyag szál. Feladata az ételmaradékok és a lepedék eltávolítása a fogak közül és azok felszínéről. Fogorvosok mindennapi használatát ajánlják mint kiegészítőt a fogmosáshoz. Vásárolható viaszozott és nem viaszozott formában is. (Az utóbbi könnyebben becsúszik a fogak közé.) Ezenkívül vannak olyan típusai, melyek fluoridokkal, avagy mentollal átitatottak.
NE FELEDJÜK! Fogpótlásokon az ételmaradékok jobban megtapadnak, így a fogselyemmel történő tisztítás is nagyon fontos.
Mivel a fogkő kemény, és erősen tapad a fog felszínéhez, fogselyemmel történő eltávolítása sajnos nem lehetséges. Ezért fogorvoshoz kell fordulnunk!
– A fogínyzuhany is hasznos kiegészítője a szájhigiénének. Célzott vízsugara olyan helyekről is kimossa a szennyeződést, ahonnan a fogkefe nem. Oxigént is fejlesztő változata még inkább elősegíti az íny jobb vérellátását.
JÓ TUDNI: a fogínygyulladás és -vérzés kezelésében nagyon jó eredményeket lehet elérni szájzuhany rendszeres használatával.
A különböző leheletfrissítő, gyógynövényes vagy a kezelés céljából felírt, gyulladásgátló hatású szájvizek célba juttatásával még tovább fokozható a kedvező hatás!
– A szájvizek használhatóak fogmosás után és napközben fogmosás helyett is. Munkahelyen, ahol minden perc számít, és nem tudnánk megfelelően tárolni a fogkefét, a gyors szájöblítés a megfelelő szájvízzel azonnal friss leheletet biztosít, és tisztít is. A szájvizet zárt fogsorral meg kell zubogtatni a szánkban, ugyanúgy, ahogy a fogmosás alkalmával is öblítjük a szájunkat, majd célszerű a hátsó szájüreget is kiöblíteni, mintha gargarizálnánk.
– A cukormentes rágógumi is hasznos találmány, mert természetes módon fejti ki a hatását. Rágás közben ugyanis fokozódik a nyálelválasztásunk, így tisztítja a fogakat és a fogínyt, eltávolítja az ételmaradékot, felhígítja a fogakra ártalmas savakat.
– Hasonló hatás érhető el azokkal az élelmiszerekkel, amelyeket alaposan meg kell rágni. Elvileg ez utóbbiaknak több előnye is van a rágógumival szemben, így például nem reked meg tőlük levegő a hasüregünkben, főként a gyomrunkban, ami kellemetlenségekhez vezethet.

Táplálkozás az egészséges fogakért
Az a tény, hogy manapság a fogápolás fejlettsége ellenére a szájhigiéniánk egyre romlik, szoros összefüggésben van a rossz civilizációs táplálkozási szokásokkal.
Gondoljuk csak meg: a természeti népeknél a fogkő és egyéb civilizációs fog- és ínybetegségek teljesen ismeretlenek!
Az övékhez képest sajnos a mi táplálékaink túl puhák, szinte rágás nélkül fogyaszthatók, ezért nyál – ami egyébként a tökéletes emésztés nélkülözhetetlen feltétele – alig termelődik a szájunkban.
Jóllehet fogaink testünk legellenállóbb képződményei, ám ettől függetlenül, mint a többi élő szövetünkben, itt is folyamatos építő- és lebontófolyamatok játszódnak le. Az optimális építéshez elegendő kalciumra- és D-vitaminra van szükség, amihez csak teljes értékű táplálkozás révén juthatunk. Kalcium bőségesen megtalálható a tejtermékekben, a tojásban és a halban. A D-vitaminnal ellátottságunkhoz nélkülözhetetlen az UV-sugárzás, ezt a szabadban való tartózkodással/mozgással biztosíthatjuk.  
Különösen fontos fogaink számára a fluor nevű nyomelem. Erősíti a fogzománcot, megvédi a káros savaktól, amelyek például a szénhidrátok bomlásakor keletkeznek szájüregünkben. Nagy mennyiségben fordul elő a halakban és a tejtermékekben, a szójababban, a dióban, a spárgában, a spenótban és a gombában.
A fogorvosok a fluor lokális használatát ajánlják, mégpedig fluortartalmú fogkrém formájában, mert az erősíti a fogzománcot, meggátolja, hogy a szénhidrátok fogkárosító savakká alakuljanak át, és segít a fogínysorvadás megelőzésében is. Ám az ilyen formában történő fluorpótlás felesleges, ha vigyázunk, hogy a táplálékunkban elegendő fluor legyen.

Irány a fogorvos!
Az évenkénti fogorvosi ellenőrzés is része a szájhigiéniának! A rendszeres szűréssel elérhetjük, hogy a fogak és az íny károsodása idejében kiderüljön, és kezelhető legyen, még mielőtt valódi kórkép alakulna ki.

Sütő Gyöngyi

INFO
— Ajánlott irodalom: Mandy Collins: A szép fog
— www.fogapolas.lap.hu

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ideál Életmódmagazin

Az Ideál Életmódmagazin nyomtatott verziójának megjelenése 2012-től, bizonytalan ideig szünetel. Amennyiben élő előfizetéssel rendelkezik, kérjük, forduljon a Kiadóhoz.