Ideál Online Életmódmagazin

Ma 2014. december 22., hétfő van. Boldog névnapot Zénó nevű olvasóinknak! Holnap Viktória napja lesz.
E-mail írása Nyomtatás PDF

Durumtészta – táplál, de nem hizlal

Tél vége felé érdemes előnyben részesítenünk a kalóriában viszonylag szegény, ám vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag táplálékokat, hogy a szerveztünk fellélegezhessen – de a hideg miatt jobban kívánjuk a nehezebb ételeket. Az áthidaló megoldást a tésztafélékből készült ételek jelentik

Tél vége felé érdemes előnyben részesítenünk a kalóriában viszonylag szegény, ám vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag táplálékokat, hogy a szerveztünk fellélegezhessen – de a hideg miatt jobban kívánjuk a nehezebb ételeket. Az áthidaló megoldást a tésztafélékből készült ételek jelentik

A közhiedelemmel ellentétben a tésztafélék önmagukban nem hizlalnak. Különösen igaz ez a durumtésztára, amely – mint a neve is utal rá – durumlisztből, tojás felhasználása nélkül készül.

Könnyen emészthető és finom
Kalóriatartalma alacsonyabb, mint a hagyományos tésztáké. Vitaminokat, ásványi anyagokat és fehérjéket egyaránt tartalmaz, rosttartalmából adódóan viszonylag gyorsan távozik a szervezetből.
A benne lévő keményítő lassan bomlik el, azaz nem „dobja meg” hirtelen a vércukorszintet, így a glikémiás indexe is alacsonyabb. Ennek köszönhetően cukorbetegek is fogyaszthatják.
A durumtészta a hőkezelés során rugalmassá válik; és ha követjük a zacskóján lévő utasításokat, garantáltan nem fő szét. Ami az ízét illeti, felveszi a versenyt a hagyományos tésztákkal, színe természetesen sárga.

Nem mindegy, mivel
Bár a durumtészta számos kedvező tulajdonsággal dicsekedhet, korántsem mindegy, hogy mivel fogyasztjuk. Az alábbi durumtésztaételek egészségesek, nem bővelkednek kalóriában, ráadásul egyszerűek és finomak.
A kiindulási alap minden receptnél a főtt durumtészta. Fontos, hogy ez „al dente” legyen, azaz gondolatnyit keményre, ropogósra főzzük. A főzővízbe tegyünk egy teáskanál olívaolajat és kevés tengeri sót! A kész tésztát tésztaszűrőben csöpögtessük le!

Kefires-sajtos tészta
Hozzávalók:
– 1 zacskó durumtészta (megfőzve)
– 1-2 evőkanál olívaolaj
– 2-3 gerezd fokhagyma
– 1 doboz (450 gramm) kaukázusi kefir
– 15-20 dkg reszelt sajt (lehetőleg füstölt)
Elkészítése:
A fokhagymagerezdeket hámozzuk meg, és zúzzuk össze! Az olívaolajat nagyobb edényben forrósítsuk meg, pároljuk meg rajta a fokhagymát, majd adjuk hozzá a tésztát, és egy-két percen át kis lángon, folyamatos kevergetés közben „rottyantsuk össze” őket! Szedjük tányérokra, tegyünk rá néhány evőkanálnyi kefirt, a tetejét szórjuk meg reszelt sajttal!
Ez az étel a jól ismert tejfölös tészta továbbgondolása, de a kefirnek, az olívaolajnak és a fokhagymának köszönhetően jóval egészségesebb az eredeti verziónál.

Mexikói zöldségsaláta
Hozzávalók:
– 1 zacskó durumtészta (megfőzve)
– 1 kis zacskó (250 gramm) mélyhűtött mexikói zöldségkeverék
– 1-2 szál újhagyma
– 1 doboz (450 gramm) alacsony zsírtartalmú tejföl
– 1-2 evőkanál mustár
– 1-2 evőkanál frissen facsart citromlé
– frissen őrölt bors (ízlés szerint)
– kevés tengeri só
Elkészítése:
Nagyobb edényben forraljunk fel másfél liter vizet. Amikor forrni kezd, tegyük bele a mexikói zöldségkeveréket (előtte ne engedjük fel!), és kevés tengeri sóval főzzük meg! Ha kész, öntsük le róla a vizet, és tésztaszűrőben csepegtessük le! A tejfölhöz adjuk hozzá a mustárt, a citromlét, a borsot és kis tengeri sót, majd alaposan keverjük össze! Nagyobb edényben keverjük össze a tésztát, a zöldségkeveréket és az öntetet! Néhány órára tegyük a hűtőszekrénybe, hogy az ízek összeérjenek!

Brokkolis durumtészta

Hozzávalók:
– 1 zacskó durumtészta (megfőzve)
– ½ kg brokkoli
– 2 gerezd fokhagyma (meghámozva, kisebb darabokra vágva)
– 1 evőkanál citromlé
– kevés tengeri só
– 1-2 evőkanál olívaolaj
– 15-20 dkg sajt (lehetőleg füstölt)
Elkészítése:
A brokkolit szedjük rózsáira, majd fokhagymával, citromlével és kevés tengeri sóval ízesített vízben főzzük nem teljesen puhára – akkor jó, ha egy kicsit ropogós marad! Ha kész, csepegtessük le, a felesleges vizet papírtörlővel itassuk le róla, majd keverjük össze a tésztával! Egy tepsit vagy jénai edényt kenjünk ki olívaolajjal, tegyük bele a brokkolis tésztát, a tetejét hintsük meg a reszelt sajttal! Előmelegített sütőben, közepes lángon süssük addig, amíg a sajt el nem kezd pirulni!

Pesztós tészta
Hozzávalók:
– 1 zacskónyi durumtészta (megfőzve)
– 5-6 evőkanál olívaolaj
– 10-15 gerezd fokhagyma
– 1 kisebb szárított cseresznyepaprika
– 20-30 szem olajbogyó
– 4-5 teáskanál pestoszósz
– 20 dkg reszelt sajt (füstölt vagy parmezán)
Elkészítése:
A fokhagymagerezdeket hámozzuk meg, és zúzzuk össze! Az olajbogyót vágjuk apróra! Az olívaolajat forrósítsuk fel, majd kis lángon pároljuk meg benne a fokhagymát! Közben morzsoljuk bele a cseresznyepaprikát, tegyük bele az olajbogyót, majd adjuk hozzá a pestót is! Hagyjuk, hogy „rottyanjon” egyet, majd zárjuk el alatta a lángot, és a szószt forgassuk össze a tésztával! Reszelt sajttal meghintve kínáljuk!

Plusz néhány ötlet
A fenti recepteket természetesen nem kell „szó szerint” venni. A zöldségféléket kiválthatjuk más, számunkra kedvesebb zöldségekkel. A salátát elkészíthetjük főtt vagy konzervbabból is – ez esetben öntetként tökéletesen megfelel a citromlé és olívaolaj keveréke, egy kis tengeri sóval, esetleg lestyánnal és/vagy csomborral ízesítve. Még finomabb lesz a salátánk, ha a babot összeforgatjuk olívaolajon párolt hagymával, és ezután keverjük össze a tésztával.

Forrás: Ideál Életmódmagazin

Az ideal.hu ajánlásával:

3dKeresse fogyókúrás termékeinket a Naturshop webáruházában!
Hozza magát kirobbanó formába Celsus alakformáló csomaggal!
FormaVital tabletta plusz ajándék Notox teakeverék.
Bővebben...

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ideál Életmódmagazin

Az Ideál Életmódmagazin nyomtatott verziójának megjelenése 2012-től, bizonytalan ideig szünetel. Amennyiben élő előfizetéssel rendelkezik, kérjük, forduljon a Kiadóhoz.