Ideál Online Életmódmagazin

Ma 2017. november 20., hétfő van. Boldog névnapot Jolán nevű olvasóinknak! Holnap Olivér napja lesz.

Most kell nagyon figyelni a napozással

Értékelés:
(0 szavazat)

Szerkesztőségünkben is többen megtapasztalták az elmúlt napokban, hogy már az áprilisi nap is égethet. A hosszú tél után jó a napozás, töltődniük kell a D-vitamin-raktáraknak, ezért legalább naponta 15-20 percet tartózkodjunk a szabadban - ám lehetőleg ne délben, amikor a legerősebb az UV-sugárzás. Milyen naptejet válasszunk, és hogyan csillapítsuk a napégés fájdalmát?

Miközben a bőrgyógyászok azt ajánlják, hogy óvakodjunk a naptól, az endokrinológusoktól az ortopéd orvosokon át az onkológusokig számos szakorvos a D-vitamin-raktáraink feltöltése érdekében azt tanácsolja, hogy használjuk ki a tavaszi-nyári napfényt. A legutóbbi évek kutatási eredményei ugyanis azt mutatják, hogy megfelelő D-vitamin-szinttel csökkenne a csonttörések, a reumás gyulladások, a magas vérnyomás, az érelmeszesedés, az emlő- és vastagbéldaganatok, az 1-es és 2-es típusú cukorbetegség kockázata, de még a teherbe esés valószínűsége is magasabb.

 

Ezért, bár bőrünk már a tavaszi napozástól is leéghet, ne kezdjünk rögtön napozókrémet kenni magunkra, a hosszú tél után töltsük fel kiürült D-vitamin-raktárainkat! A szakemberek szerint a téli időszak után a magyar lakosság 70 százaléka D-vitamin-hiányos, de az idősek körében ez az adat még nagyobb, eléri a 90 százalékot. Ennek egyrészt az az oka, hogy a bőr D-vitamin-szintetizáló képessége a korral csökken, másrészt mozgáskorlátozottságuk folytán az idősek kevesebbet tartózkodnak a szabadban.

Napi negyed óra séta a D-vitamin-raktáraink feltöltésére

Ahhoz, hogy megfelelő legyen a D-vitamin-szintünk tavasztól őszig, annyit kell csak tennünk, hogy naponta sétálunk negyed órát pólóban, rövidnadrágban, azaz körülbelül testfelületünknek egyötödét megmutatjuk a napnak. Ennél többre nincs szükség, több napozással nem keletkezik több D-vitamin, a napsugarak káros hatásai azonban ennél tovább tartó kitettségnél már érvényesülhetnek.

Fontos azonban, hogy a déli napot már most is kerülni kell. Bár az UV-sugárzás még messze van a nyári értékektől, az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint a déli órákban az UV-sugárzás már most is eléri az erős szintet, azaz meghaladja az 5-ös UV-index értéket.


Ideje a naptejet beszerezni

Ha a fent említettnél hosszabban tartózkodunk a szabadban, a ruhával nem fedett területeket már most kenjük naptejjel! Aki most vásárolja meg az elkövetkező nyári szezonra a naptejet, válasszon minimum 30-40 faktorosat. Egy 15-ös faktorszámú fényvédő esetében ugyanis normál vízparti használat során - fürdés, tusolás, törülközés - a krém viszonylag hamar lekopik. Ha megengedhetjük magunknak, vásároljunk biológiai fényvédőket, ezek ugyanis a bennük található mikrorészecskéknek köszönhetően nemcsak a leégés és a pigmentáció ellen védenek, hanem a bőr hámsejtjeit és immunsejtjeit is óvják az esetleges genetikai károsodástól.

A bőr nem felejt

Kielégítő hatékonyságú ellenszer nem létezik napégésre, mert ha kialakult a bőrsejtek károsodása, a folyamat már halad a természetes útján. Ezért fontos a megelőzés, gyermekeknél kiemelten, a bőr egészsége szempontjából ugyanis az első 4-5 év sorsdöntő. A gyerekkori hólyagos napégés igazoltan növeli a felnőttkori festékes bőrdaganat, azaz a melanoma malignum kockázatát. De minden egyes későbbi napégés is maradandó nyomot hagy a bőrben, még akkor is, ha ennek kezdetben nincsenek látható jelei. A bőr nem felejt, a bőrkárosodások hatása hosszú távon összeadódik, így minden egyes leégés növeli egy későbbi bőrdaganat kockázatát.

Az égő bőrnek jólesik a hideg zuhany vagy a hideg borogatás. Aki rosszul viseli a fájdalmat, bevehet fájdalomcsillapítót is. Helyileg a fájó bőrre tehetünk szteroidos krémet, aloe vera készítményt, vagy előkerülhet a jól bevált Panthenol is. Fontos a bőr hidratálása is, különösen a hámló szakaszban. Az említett szerek mérséklik, de nem szüntetik meg a tüneteket, a napégés természetes lefolyását ugyanis nem lehet megakadályozni, csak enyhíthetjük a panaszokat.

Ha leégtünk, nagyon fontos a folyamatos folyadékpótlás is, ugyanis a gyulladt bőr nem tudja megfelelően ellátni védő funkcióját, így a bőrön keresztül nagy lehet a folyadékveszteség, amit pótolni kell, lehetőleg a megfelelő sókat is tartalmazó italokkal, például sportitalokkal.

 

A napszemüveget, kalapot se felejtsük el

Az erős napfény és UV-sugárzás káros a szemre is, ezért védjük szemünket minél nagyobb lencséjű napszemüveggel. Minél erősebb fénynek van valaki kitéve, annál sötétebb színezésű lencsét válasszon. Mivel a gyerekek szeme érzékenyebb, számukra különösen ajánlott a kalap vagy sildes sapka és a napszemüveg viselése.


Forrás: www.origo.hu

További információk

  • Oszd meg másokkal:
Megjelent: 672 alkalommal Utoljára frissítve: 2013. április 25. csütörtök 08:11

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Pletyka - Ajánló

  • tőzegáfonya


 

Pletyka - cikkek

Legolvasottabb - Trend

Legolvasottabb - Pletyka

Legolvasottabb - Szex

Ideál Életmódmagazin

Az Ideál Életmódmagazin nyomtatott verziójának megjelenése 2012-től, bizonytalan ideig szünetel. Amennyiben élő előfizetéssel rendelkezik, kérjük, forduljon a Kiadóhoz.