Ideál Online Életmódmagazin

Ma 2017. december 18., hétfő van. Boldog névnapot Auguszta nevű olvasóinknak! Holnap Viola napja lesz.
Hirdetés

Mellbevágó tények, szívkímélő tippek

Értékelés:
(2 szavazat)

A halálokok között vezetőnek számító szív-és érrendszeri betegségek kialakulását nagy részben megelőzhetjük, illetve kimenetelét jó irányba befolyásolhatjuk megfelelő életmód révén. Mindebben az egészséges táplálkozásnak kitüntetett szerepe van.

Magyarországon a halálozások több mint fele valamilyen szív- és érbetegséghez köthető. A háttérben álló okok között van olyan, amin nem lehet változtatni (pl. genetikai tényezők, nem, életkor), azonban a szív- és érbetegségek, szívpanaszok kialakulásának kockázata közel 80%-kal csökkenthető lenne a dohányzás mellőzésével, egészséges táplálkozással és rendszeres testmozgással.

Önmagában az egészséges táplálkozással a szív- és érbetegségekkel összefüggő halálozások nagy része – a 65 év alatti európai lakosság körében több mint harmada – megelőzhető lenne. Fontos, hogy időben és ésszeruen változtassunk a szokásainkon!

 

Következzék ehhez – a kiegyensúlyozott étrend és egészséges életmód keretein belül – néhány szívkímélő tipp:

1. Fogyasszunk napi 40-60 dkg gyümölcsöt, zöldségfélét!
2. Naponta együnk teljes kiőrlésu gabonaféléket!
3. Hetente legalább kétszer kerüljön az asztalunkra tengeri hal!
4. Csökkentsük a szervezetünkbe bevitt telített zsiradékok mennyiségét!
5. Mérsékeljük só- és cukorfogyasztásunkat!

1. Fogyasszunk napi 40-60 dkg gyümölcsöt, zöldségfélét!

Ezek a nyersanyagok dúskálnak antioxidánsokban (vitaminokban, polifenolokban, stb.) és élelmi rostokban, melyek hatékonyan akadályozzák az érszűkület kifejlődését, valamint káliumban, ami csökkenti a magas vérnyomás kialakulásának esélyét. Fitoszterin tartalmuk gátolja az élelmiszerekkel elfogyasztott koleszterin felszívódását.

Kedvező, ha étkezéseinkhez mindig választunk friss gyümölcsöt vagy zöldségfélét a szervezetből gyorsan kiürülő C-vitamin pótlására. A szívbetegségek megelőzése szempontjából, folsavtartalmuk miatt különösen ajánlottak a zöld leveles növények (pl. spenót, sóska). Gyakran iktassuk étrendünkbe nagy élelmirost-tartalmú hüvelyeseket (pl. babot, borsót, lencsét) és káposztaféléket.


2 . Naponta együnk teljes kiőrlésű gabonaféléket ( gabonapelyhet, pékárut, tésztafélét, stb.)!

Sok élelmi rostot tartalmaznak, amelyeknek – kellő folyadékbevitel mellett – nagy szerepük van a jóllakottság érzésének kialakulásában, és ezen keresztül a testtömeg szabályzásában. Lassan felszívódó szénhidráttartalmuk révén a teljes kiőrlésű gabonafélék kedvezőek a vércukorszintre nézve.

A túlsúly és az elhízás önmagában is növeli a szív-és érrendszeri betegségek kifejlődésének kockázatát. Magas vérnyomással, rossz vérzsírértékekkel (emelkedett LDL-koleszterinszinttel és/vagy trigliceridszinttel, alacsony HDL-koleszterinszinttel), cukorbetegséggel együtt azonban még fokozottabb e betegségek kialakulásának kockázata. Ügyeljünk a testtömegünk alakulására, tekintsük szívügyünknek az egészséges életmódot!

A különböző gabonafélék korpái jó kiegészítői a szívkímélő táplálkozásnak. A zabkorpában nagy mennyiségben megtalálható élelmi rosttal, az ún. béta-glukánnal kapcsolatban igazolódott, hogy képes csökkenteni a vér (érfalra lerakódó) LDL-koleszterin szintjét. Keverhetünk zabkorpát a reggeli joghurtba, tejes müzlibe, de felhasználhatjuk sütemények, húsfélék elkészítéséhez is.


3. Hetente legalább kétszer kerüljön az asztalunkra tengeri hal!

Érrendszerünket védik (gátolják a kóros véralvadást, rugalmasan tartják az ereket, egyes szívritmuszavarok ellen is hatásosak) a tengeri halakban lévő hosszúláncú omega-3 zsírsavak (EPA, DHA). Rendszeres fogyasztásuk csökkenti a magas vérnyomást és a trombózis, infarktus kialakulásának kockázatát.

Rövid láncú omega-3 zsírsavakhoz növényi eredetű nyersanyagokból is hozzá lehet jutni, melynek egy részéből az emberi szervezet képes hosszú láncú omega-3 zsírsavakat előállítani. Ha valaki nem szereti a halat, fogyasszon gyakrabban diót, lenmag-, repce- illetve szójaolajat, melyek jó forrásai a rövid láncú omega-3 zsírsavaknak.

4. Csökkentsük a szervezetünkbe bevitt telített zsiradékok mennyiségét!

Válasszuk a zsírszegényebb húsféléket és tejtermékeket! Kenyérkenéshez használjunk elsősorban margarint, ételkészítéshez telítetlen zsírsavakban gazdag növényi olajokat. Rendszeresen ropogtassunk el egy kevés olajos magvat. Koleszterinben bővelkedő belsőségeket (májat, velőt) ritkán fogyasszunk.

Korlátozzuk a telítetlen zsírsavak átalakulása során (pl. bő olajban sütéskor) keletkező, szív- és érrendszerre fokozottan káros hatású transzzsírsavak szervezetünkbe jutását. Ne hevítsük fel túl magas hőmérsékletre a sütőzsiradékot, és kerüljük az újrafelhasználást. Részesítsük előnyben a párolást, mint zsírszegény ételkészítési módot.

5. Mérsékeljük só- és cukorfogyasztásunkat!

A sóban lévő nátriumnak szerepe lehet a magas vérnyomás kialakulásában. Mellőzzük a sózást a nyers zöldségeken (pl. paradicsomon, paprikán). Együnk minél több frissen készült ételt a sok nátriumot tartalmazó tartósított élelmiszerek helyett. Ízesítsünk zöldfűszerekkel, és igyunk alacsony nátriumtartalmú ásványvizeket.

Legyünk körültekintőek a hozzáadott cukrot tartalmazó ételek és italok fogyasztásában, hogy megelőzzük a szívpanaszok, valamint a túlsúly és más kockázati tényezők (pl. emelkedett trigliceridszint) kialakulását. A szív- és érrendszert támogató hatóanyagokban bővelkedő tea, kakaó, csokoládé és vörösbor fogyasztása kis mennyiségben kedvező, de ügyeljünk a mértékre!

 

Forrás: www.http://eletmodkozpont.hu

 

Az ideal.hu ajánlásával:

 
szivesQ1+Q10 kapszula szelénnel és B1-Vitaminnal

 

A termék a Q1 koenzim és a Q10 koenzim egyedülálló párosa, amely egyedi a világon. A készítményben lévő B1-Vitamin (tiamin) hozzájárulhat a szív és az idegrendszer megfelelő működéséhez, és részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere folyamatokban. A szelén hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez és a pajzsmirigy normál működéséhez.

Vásárold meg most a naturshopon!

Infó: Erdei Anita, tel.: 1/225-2753, e-mail: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd.

További információk

  • Oszd meg másokkal:
Megjelent: 1299 alkalommal Utoljára frissítve: 2014. december 02. kedd 14:42

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ideál Életmódmagazin

Az Ideál Életmódmagazin nyomtatott verziójának megjelenése 2012-től, bizonytalan ideig szünetel. Amennyiben élő előfizetéssel rendelkezik, kérjük, forduljon a Kiadóhoz.