Ideál Online Életmódmagazin

Ma 2017. december 18., hétfő van. Boldog névnapot Auguszta nevű olvasóinknak! Holnap Viola napja lesz.
Hirdetés

Stresszkezelés jógával

Értékelés:
(0 szavazat)

A jóga válasza a környezet kihívásaira már évezredek óta az, hogy tegyük hatékonyabbá az elménket. Nem valószínű, hogy a környezetünket meg tudjuk változtatni, ezért nekünk kell változnunk.

Hogyan tudjuk fenntartani rohanó világunkban elménk nyugalmát?

Az élet azért van tele stresszel, mert az elmét folyamatosan külső ingerek foglalkoztatják, irány, cél és filozófia nélküli külső stimulációk. Valójában elveszítettük a középpontot.
A jóga csak ennyit javasol: térj vissza belső középpontodba! „Vidd a figyelmed arra a térre, amelyet elfoglal a tested” – így kezdődik a legtöbb meditáció. „Tudatosítsd a légzésed áramlását” – folytatódik a lazítás. A légzés néhány perces puszta figyelése megnyugtat, kivon abból a helyzetből, amelyet stresszként éltünk meg, energiával tölt fel, és tisztábban fordulunk vissza a külső valósághoz. Így reakcióink is hatékonyabbak lesznek.

Mely légzőgyakorlattal ellensúlyozhatjuk a stresszt?

A teljes jógalégzés mellett - mely a rekeszizmot is aktívan bekapcsolja a légzés folyamatába – , egy másik hatékony gyakorlat a lazításra a váltott orrlyukú légzés. A gyakorlat alapja a gerinc mellett futó két energiavezeték – az ida és pingala nádi –, melyek működésükben a paraszimpatikus és a szimpatikus idegrendszerrel hozhatók kapcsolatba. A stresszreakciók leggyakrabban a szimpatikus idegrendszer aktivitásával járnak. A szimpatikus idegrendszer túlműködése a pingalá nádi dominanciájával társul, a Nap jellegű, tüzes, aktív fizikai és mentális állapottal. Ellenpárja – az ida nádi – hűsítő, nyugtató, Hold jellegű működésével a jóga leggyakrabban használt eszköze a fizikai és mentális izgatottság lecsendesítésére. A bal orrnyílásban áramló lélegzet puszta figyelése is nyugtató jellegű. Aki szeretné a váltott orrlyukú légzést szakszerűen alkalmazni, annak érdemes felkészült tanárhoz fordulni.

 

A jógagyakorlatok közül melyek segíthetnek?

Fizikai szinten az álló ászanák megerősítik a földhöz való kapcsolódást és az egyensúlyérzéket, de szinte minden gyakorlattípusnál felsorolhatnánk a gyökércsakrával kapcsolatos hatásokat. A mindennapi jógagyakorlás elemei közül az általános átmozgatás, amely a Himalájai Tradícióban az Ízületi és mirigygyakorlatok nevet viseli, továbbá minden légzésszinkronnal végzett, nem túlságosan megerőltető ászana csökkenti az izmokban, az ízületekben és az energiacsatornákon raktározott stresszt.

Konkrét ászanák az idegrendszer megnyugtatására a faállás – vriksászana –, a háromszögpóz – trikónászana – különböző variációi, a saspóz – garudászana – s nagyon szép gyakorlatsorok a Holdüdvözletek, melyek a Napüdvözlethez hasonlóan több változatban is fennmaradtak, és kifejezetten az elme nyugalmát hozzák létre, ezért este is végezhetőek.

Hogyan és mikor relaxáljunk a hatékony stresszoldásért?

Ászanagyakorlás után vagy ébredéskor és lefekvéskor önmagukban is gyakorolhatóak a relaxációk. A teljes lazításhoz a háton fekvés, a savászana a legmegfelelőbb, a légzés is ekkor tud a leginkább elmélyülni. A jógában használt számtalan relaxáció közül a kevésbé ismert dinamikus relaxáció különösen alkalmas olyan embereknek, akik a túlpörgés miatt valójában nem tudnak mit kezdeni azzal az utasítással, hogy lazuljanak el.
A dinamikus relaxáció a végtagok teljes megfeszítésével kezdődik, és a lazítás az izmok tudatos használata után már könnyebben jön létre.

A stresszkezelés legmagasabb szintje, amikor az életünket sikerül úgy vezetni, hogy mindaz, ami addig stresszt jelentett, belső középpontunkból szemlélve már jobban kezelhető. Ezt a belső középpontban lakozást a meditációval lehet tökéletesíteni.

Ha szeretnéd megtanulni a stresszkezelés alapvető technikáit és könnyebben megélni a mindennapi élet kihívásait, vegyél részt a Kelet-Nyugat Egészségközpont júliusban induló Stresszkezelés jógával tanfolyamán!

Részletes információ: www.kny.hu
                                 

További információk

  • Oszd meg másokkal:
Megjelent: 1202 alkalommal Utoljára frissítve: 2013. június 11. kedd 07:43

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ideál Életmódmagazin

Az Ideál Életmódmagazin nyomtatott verziójának megjelenése 2012-től, bizonytalan ideig szünetel. Amennyiben élő előfizetéssel rendelkezik, kérjük, forduljon a Kiadóhoz.